Wednesday, February 04, 2009

Tittle>> ::..10 mayat istimewa di akhirat..::

Bacalah...

NILAIKAN ANDA DI MANA???
10 org yg mayatnya TIDAK BUSUK dan TIDAK REPUT.
Disebutkan di dlm 1 riwayat, bahawasanya apabila para makhluk dibangkitkan dr kubur, mereka semuanya berdiri tegak di kubur 'masing2 selama 44 tahun umur akhirat dlm keadaan TIDAK MAKAN' & TIDAK MINUM, TIDAK DUDUK & TIDAK BERCAKAP. Bertanya org kpd Rasulullah S.A.W :
'Bagaimana kita dpt mengenali ORANG-ORANG MUKMIN kelak di hr qiamat? Maka jawabnya Rasulullah S.A.W : ' Umat dikenal krn WAJAH mereka putih dsbbkan oleh WUDHU '. Bila qiamat dtg, maka malaikat dtg ke kubur org mukmin smbil membersihkan debu di badan mereka KECUALI pd tempat sujud. Bekas SUJUD xdihilangkan. Maka memanggillah dr zat yg memanggil. Bukanlah debu 'itu dari debu kubur mereka, akan tetapi debu itu ialah debu KEIMANAN mereka. Oleh itu tinggallah debu itu sehingga mereka melalui titian ' Siratul Mustaqim' dan memasuki alam syurga, sehingga setiap org melihat para mukmin itu mengetahui bhw mereka adalah pelayan Ku & hamba2 Ku. Disebutkan oleh hadith Rasulullah S.A.W bahawa 10 org yg mayatnya tidak busuk, tidak reput dan akan bangkit dlm tubuh asal di waktu mati ialah :-
1. Para Nabi
2. Para Ahli Jihad
3. Para Alim Ulama
4. Para Syuhada
5. Para Penghafal Al Quran
6. Imam / Pemimpin yg Adil
7. Tukang Azan
8. Wanita yg mati kelahiran/ beranak
9. Org mati dibunuh / dianiaya
10. Org yg mati di siang hr / di mlm Jumaat jika mereka itu dr kalangan org yg beriman
Di dalam 1 riwayat yg lain dr Jabir bin Abdullah R.A, sabda Rasulullah S.A.W : Apabila dtg hr qiamat & org2 yg berada di dlm kubur dibangkitkan, maka Allah S.W.T memberi wahyu kpd Malaikat Ridhwan:
' Wahai Ridhwan, sesungguhnya Aku telah mengeluarkan hamba2 Ku berpuasa (ahli puasa ) dr kubur mereka di dlm keadaan letih & dahaga. Maka ambillah & berikan mereka segala makanan yg digoreng & buah2an Syurga. Maka Malaikat Ridhwan menyeru, 'wahai sekalian kawan2 & semua anak2 yg belum baligh, lalu mereka semua datang dgn membawa dulang dr NUR & berhimpun dkt Malaikat Ridhwan bersama dulang yg penuh dgn buah2an & minuman yg lazat dr Syurga dgn sgt byk melebihi daun2 kayu di bumi. Jika Malaikat Ridhwan berjumpa mukmin, maka dia memberi makanan itu kpd mereka sambil mengucap sebagaimana yg difirman oleh Allah S.W.T di dlm Surah Al-Haqqah bermaksud makan & minumlah dgn sedap disebabkan AMAL yg tlh kamu kerjakan pd HARI yg tlh LALU itu.'
Sebarkan kisah ini kpd saudara Islam yg lain. Ilmu yg bermanfaat ialah salah 1 amal yg berkekalan bg org yg mengajarnya meskipun dia sdh mati. Dan ( ingatlah ) Allah sentiasa mengetahui dgn mendalam akan apa jua yg kamu lakukan. 'Surah Al-Baqarah : Ayat 237.
Untuk renungan & amalan bersama..

No comments: